De Nieuwe Stad op maandag

Tekst van Elanne Schultz
Sinds januari 2018 is De Nieuwe Stad elke maandagmiddag van 14.00 – 19.00 open voor buurtbewoners. Dit is een initiatief van zes kerkgemeenschappen uit De Nieuwe Stad: de Protestantse Gemeente Zuidoost, de Rooms Katholieke Parochie De Graankorrel, de Evangelisch-Lutherse Gemeente Zuidoost, de Protestantse Indonesische werkgroep Perki, de Presbytarian Church of Ghana, de Christian Baptist Church en daarnaast nog de evangelische gemeente Treasures.
Het doel van “De Nieuwe Stad op Maandag” is om contact op te bouwen met mensen die rondom De Nieuwe Stad wonen. Zo willen wij openstaan voor eenzame mensen of mensen die anderszins in nood zitten en een aanbod bieden voor mensen die niet makkelijk uit hun buurt komen. Ook bieden wij een plek waar mensen uit verschillende culturen kunnen samenkomen tot wederzijdse verrijking. Op deze manieren willen wij Gods handen en voeten zijn: er zijn voor onze medemens omdat God er voor ons is.

Elke maandagmiddag is er een aantal vaste elementen:

–           Gastvrijheid: er zijn gastvrouwen en heren vanuit de verschillende kerken en er is gratis koffie, thee en fruit. We hebben persoonlijke aandacht voor eenieder die binnenloopt en als mensen hulp nodig hebben, kijken we of wij dit kunnen bieden vanuit één van de kerken.

–           Taalcafé: er is een tafel met bijvoorbeeld kleine opdrachtkaartjes of een spelvorm waarmee de Nederlandse taal wordt geoefend.

–           Kinderactiviteiten, zoals een knutseltafel en speelgoed voor de allerkleinsten. Maar ook in het Nederlands voorlezen of helpen met schoolwerk behoort tot ons aanbod. Om 16u wordt er dansles gegeven.

–           Soup Kitchen: vanaf 17u kan wie wil een gratis gezonde maaltijd bij ons eten. Dit is een uitkomst voor wie hier zelf niet de financiën voor heeft, maar ook voor eenieder die graag in gezelschap van anderen eet.

Daarnaast zijn er af en toe bijzondere activiteiten. Door deze bijzondere activiteiten hopen wij steeds weer nieuwe mensen aan te trekken, en bovendien houdt de afwisseling het leuk voor de vrijwilligers.